27 april 2009

Bäst att skriva medan man fortfarande kommer ihåg, som jag brukar säga. Är jättetrött (men ingen svininfluensa här) och får leta efter svenska ord men ska väl göra mitt bästa för att berätta om helgen!

Äventyr i San Antonio & Austin (som råkar vara Texas' huvudstad) stod på agendan då sex glada utbytesstudenter - Sverige, Tyskland x2, Kina, Ukraina och Israel - möttes på Walmarts parkering, en fredagseftermiddag i april.  Klockan var strax efter fem och solen sken på våra små men fullpackade väskor som skulle in i en stor van. Glada i hågen begav vi oss ut på vägarna för att njuta av en sex timmars lång bilresa, inklusive stopp på McDonalds för mat. Välkommen paus, absolut, men vägen efter det blev bara längre och längre i samma takt som Texas-natten blev mörkare och mörkare.

Eh, okej. Det blev ju sjukt dramatiskt. Börja från början? Vi åkte alltså ner fredag eftermiddag och ankom till New Braunsfels en stund innan midnatt, utmattade efter att ha slitit ut varandra med outtröttligt pratande redan på vägen ner. Somnade som en stock på hotellrummet då lördagen skulle bli en lång dag.

Lördag - upp med tuppen för dusch, frukost (blåbärsbagel!) och avfärd till San Antonio där Institute of Texan Cultures väntade. Där hade dom utställningar om olika nationaliteter i Texas - hittade en liten en om Sverige. DEN VAR STÖRRE ÄN NORGES I ALLA FALL!  Efter en liten film om Texas - självklart marknadsfört som "the bigger and the best" - knallade vi vidare till Tower of the Americas där vi kunde beskåda hela stan från ovan. Mycket coolt! Nästa stopp var ett köpcenter nere vid the River walk där vi åt lunch. Båttur på the river såklart, innan vi beslutade oss för att skippa stora paraden och bege oss mot hotellet igen.

Hotellet hade pool så vi stojade glatt runt en timme innan vi gjorde oss i ordning för middag i Gruene, en jättesöt Texas-stad med allmänt old-fashioned atmosfär. Medan vi väntade på vårt bord så gick vi runt i souvenirshopperna där jag hittade årets fränaste t-shirt, det stod "Y'ALL WISH" med stora bokstäver på ryggen. Synd att jag är så snål. Fick till slut vårt bord i alla fall, restaurangen var jättemysig och låg på en hill side... sluttning kind of thing... var jättejättefint i alla fall! Även tomten hade hittat hit. (en stor man med långt vitt skägg, röda byxor och jalapeño-skjorta)
På kvällen var vi ganska trötta igen så vi hann med ett besök till mataffären för fruktinköp innan vi stupade i säng igen.


Riktig Texas-tjej numera!

Söndag var självfallet nästa dag i ordningen och vi begav oss mot Sea World in San Antonio! Hurra. Tog oss en bra stund att hitta dit och vår chaufför/chaperone Steve var inte nådig när den stackars parkeringsflickan försökte hälsa oss välkomna. Nåväl, här hittade vi galna bergochdalbanor (har då aldrig varit så skrajsen i mitt liv, men jag vande mig och åkte tre gånger på båda!), späckhuggarshow, delfiner, hajar, mat och en waterpark. Hann även med en 4D-film där vi alla slet i samma handduk för att slippa bli vansinnigt blöta. Väldigt rolig dag och vi hann även med att träffa tre andra utbytesstudenter - två från Ryssland och en från Mali (Afrika)!

Tre vattenrutschkanor, en vågpool, två bergochdalbanor och sju timmar senare fanns inte mycket energi kvar så vi styrde kosan mot the Golden Corral, där vi åt middag med vår ledares chef samt de tre utbytesstudenterna. Galet bra ställe, man får äta hur mycket som helst och det finns hur mycket som helst att äta. Jag började bra med sallad och kyckling men lyckades på något sätt äta upp halva dessertbordet på slutet. Nja, inte riktigt, men jag svär på att jag var i åttonde månaden med en food baby! Sjukt gött och väldigt trevligt det med. Avrundades med kramkalas!

Sen trodde vi att vi var trötta, men när vi kom tillbaka till hotellet var vi plötsligt sugna på bus - vilket våra två medföljande vuxna inte var. Nåväl - vi tog saken i egna händer och skrattade i tre timmar då vi gick en runda ner till "stan" (en biograf, en nagelsalong och en parkeringsplats) innan vi gjorde ett övergångsställe till en utländsk cirkus (inga kommentarer) och återupplivade barndomens ljuva busringnings-koncept . Filmklipp finns men jag tror inte att dom hamnar på Facebook på ett tag, haha.

Efter en kort natts sömn blev det måndag och Austin var vår sista anhalt. Lyndon B. Johnson's presidential library (nu har jag varit på två av dem!) för en smula allmänbildning och såntdär. Det var intressant, faktiskt, särskilt då vi läser om honom och hans presidency i  US History just nu.

The State Capitol, där seriös business var i full gång, blev vår grand finale och det var också himla coolt att se.

Då regnet började ösa ner insåg vi att det var dags för, 1) mat och 2) återfärd till Dallas och verklighet. Lunch och sedan en gosig femtimmars tillbaka. Jag blev extra älskad och hade två tyska pojkar bakom mig som inte kunde sluta kittlas, klappa mig på håret eller hålla tag i mina händer. Dom är väl för charmerande, sånadär tyskar. Host. Nä, I love them to death men det var skönt att komma hem. Alex värdmamma körde mig hem och därmed var äventyret slut.
Galet bra helg och finfint sällskap. Blir ju så glad när jag får se städer jag. Wohoo. :)

Den här veckan är TAKS week och jag behöver inte göra dom proven, så jag har massa sovmorgon! Party party. Så nu ska jag gå och lägga mig och sova läänge läänge. I love yall, puss och kramen <3


Kommentarer
Postat av: madde

såg bilderna :O verkade feting mysigt! :)

2009-04-29 @ 18:00:28
Postat av: therese

aaaah härligt värre! jag är ju sådär lagomt seg på att läsa folks bloggar men bättre sent än aldrig! men vad glad jag blir att du hade en sån toppen-helg!

2009-05-06 @ 05:15:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0